کد مطلب:38467
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
در آيهء 89سورهء انعام آيا شيعهء حضرت علي 7را مي گويد و يا گروه ديگري را مدّ نظر دارد؟
.
در تفسير و تفسير از بعضي مفسران نقل شده كه منظور از اين جمعيت (قوماً ليسوا بهاكافرين ) ايرانيان هستند كه به زودي اسلام را پذيرفتند و در پيشرفت آن با تمام قوا كوشيدند و دانشمندان آن ها درفنون مختلف اسلامي , كتاب هاي فراوان تأليف كردند.(1)
در تفسير الميزان آمده : اما اين كه مردا از كه لفظي است نكره , چيست , چند قول است :
1 بعضي گفته اند: مراد از اين قوم انبيايي هستند كه در آيات قبل اسمشان برده شده است .
2 بعضي ديگر گفته اند: مراد ملائكه هستند.
3 برخي ديگر گفته اند :مراد كساني اند كه در ايّام نزول اين سوره در مكه به پيامبر اكرم ايمان آوردند يا بعد ازضهجرت وي مهاجرت نمودند و در مدينه به وي گرويدند.
بعضي گفته اند: مراد غير عرب اند كه هنوز ايمان نياورده بودند.
همهء اين اقوال قابل خدشه است .
بعضي اين آيه را تطبيق بر امامان كرده اند. از امام صادق 7نقل شده كه صاحبان اين امر (خلافت و جانشيني پيامبر اكرم حقشان نزد خداي تعالي محفوظ است , به طوري كه اگر تمامي مردم از دنيا بروند, باز خداوند صاحبان اين امر را خواهد آورد و حقّ ايشان را به آنان واگذار خواهد نمود.
از امام باقر7روايت شده كه خداي تعالي به فضل و كرمش از اهل بيت وي , از پدران و برادران و ذريّه , كساني را جبه حفظ كتاب و حكم و نبوت ج گماشت و اين است معناي آيه ء: ; يعني اگر امتت به اين دين كافر شوند, ما اهل بيت تو را موكّل كرده ايم كه به آن ايمان آورند و تا ابد بدان كافر نشوند. آري ما ايماني را كه بر بشرعرضه كرده ايم و تو را براي آن مبعوث نموديم , هرگز ضايع و مهمل نمي گذاريم , بلكه بعد از تو نيز به وسيلهء اهل بيتت آن را حفظ مي كنيم و پس از اهل بيت تو, علماي امت , واليان امر خواهند بود و علومي را كه دروغ و گناه و ظغيان وريا در آن راه ندارد, استنباط خواهند كرد.(2)
مرحوم علامهء طباطبايي مي فرمايد: اين مصاديق از باب جَريْ و تطبيق مفهوم كلي آيه بر مصاديق آن است . ازامام صادق 7نقل شده كه به منصور دوانيقي فرمود: خداي تعالي در حقّ ما فرموده : . آري , به خدا سوگند! قومي را موكّل بر دين كرده كه نماز را به پا مي دارند و زكات رامي دهند و خدا را بسيار ياد مي كنند.(3)
ايشان فرمود: استفادهء اين معنا از اين آيه روشن است .
پس مراد از . امامان و عالمان ديني اند كه پاك و با تقوايند, كه خداوند توسط آنان دين را حفظ مي كند.
(پـاورقي 1.تفسير نمئونه , ج 5 ص 334
(پـاورقي 2.ترجمهء تفسير الميزان , ج 7 ص 409 تفسير البرهان , ج 3 ص 592
(پـاورقي 3.همان , ص 410
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.